Wat mag je verwachten?

Metafoor van de puzzelstukjes

Elk gezin heeft zijn eigen puzzelmatje. Soms is de puzzel echter door omstandigheden in de war geraakt of zijn één of meerdere stukjes zoek, … Wanneer een gezin bij ons aanklopt, wordt de vraag gesteld naar het samen leggen en/of herstellen van hun puzzel (een gezinsplan).

Een puzzelstukje kan je begrijpen als een passend antwoord op een vraag die er ligt. Binnen 1sGEZINd gaan we samen met het gezin op zoek naar welke puzzelstukjes het beste passen binnen hun gezinspuzzel. Indien nodig wordt er zelfs wat bijgeknipt of bijgevijld (op maat) om tegemoet te komen aan de unieke gezinspuzzel.

Het is het gezin zelf dat bepaalt wanneer men tevreden is met de puzzel zoals die er ligt. Het gezin bepaalt wanneer de puzzel klaar is.

Om vlot te kunnen puzzelen, beschikken we liefst over zoveel mogelijk verschillende puzzelstukjes (betrokkenheid van verschillende partners). We zijn dan ook steeds op zoek naar nieuwe samenwerkingen om hieraan tegemoet te komen.

Voor wie?

1sGEZINd is er voor iedere hulpvrager die een vraag heeft over een kind/jongere (vanaf de zwangerschap tot 25 jaar) en/of zijn gezin.

De hulpvrager kan een jongere of ouder zijn. Daarnaast kan een vraag komen vanuit het persoonlijke netwerk (familie, vrienden, buren, …) of van een professionele hulpverlener die betrokken is. Ook een consulent vanuit het ondersteuningscentrum jeugdzorg, de sociale dienst van de jeugdrechtbank of het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling kan een vraag stellen.

Starten met een goed onthaal

Het onthaalteam beluistert iedere vraag met veel zorg, vanuit een vraaggerichte invalshoek (los van het aanbod). Samen met de hulpvrager wordt er gezocht naar de kern van de hulpvraag om van daaruit te zoeken naar een passend antwoord.

Een antwoord kan 3 verschillende vormen aannemen:

  • Informeren: Informatie over de werking en het aanbod van basisvoorzieningen en gespecialiseerde jeugdhulpaanbieders voor de regio 1sGEZINd en op provinciaal niveau.
  • Oriënteren: Wanneer er een hulpvraag ligt, wordt er samen met de hulpvrager gezocht naar de kern. Waar maakt men zich écht zorgen over? Hoe kijken de verschillende gezinsleden naar de situatie? Wat is momenteel prioritair? Wat moet er veranderen zodat de gezinsleden/betrokkenen de situatie terug zelf in handen kunnen nemen? Een hulpvraag hoeft dus zeker nog niet volledig uitgeklaard te zijn vooraleer er contact wordt gelegd met het onthaalteam.

    Vanuit een kracht- en netwerkgericht perspectief wordt gezocht welke acties de hulpvrager nog zelf kan ondernemen. Er wordt samen gezocht welke hulpbronnen nog aanwezig zijn dicht bij het gezin.
  • Aanbieden: Wanneer het hulpverzoek vraagt om een antwoord in de vorm van concreet aanbod, zal het onthaalteam hiertoe de nodige stappen ondernemen. Dit gebeurt uiteraard steeds in afstemming met het gezin.

Wanneer het gaat om aanbod dat is ingebed binnen het onthaalteam, zal de aanmelding geformaliseerd worden en zullen er verder afspraken gemaakt worden over de praktische werking, opstartmogelijkheden, wachttijden, enz. Indien er sprake is van een wachttijd die niet overbrugd kan worden door het gezin en zijn netwerk, worden er mogelijkheden gezocht en/of geboden voor een alternatief perspectiefbiedend aanbod (bv. een groepsaanbod, consultatiegesprekken, …).

Indien het gaat over aanbod dat door de organisatie autonoom wordt beheerd, zal er vanuit het onthaalteam de nodige contacten gelegd worden en zal er maximaal worden ingezet op een warme overdracht.

Eigen aanbod

Binnen het samenwerkingsverband werken we samen met een heel gevarieerd scala van partners. De invulling van de samenwerking kan per partner anders zijn. Met alle partners streven we naar een korte communicatielijn waardoor we de brug naar hun concreet aanbod heel vlot en eenvoudig kunnen maken, georganiseerd vanuit een stevige backoffice werking.

Binnen de regio van 1sGEZINd doen we beroep op een uitgebreid netwerk van lokale werkingen, basisvoorzieningen en gespecialiseerde jeugdhulpvoorzieningen.